صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

پویا بودن زمین از دیدگاه شیمیایی

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
6 ماه قبل
0

پویا بودن زمین از دیدگاه شیمیایی

زمین یک سامانه ای است که شامل چهار بخش هواکره، آب کره، سنگ کره و زیست کره است.

هواکره از مولکول های کوچک نیتروژن، اکسیژن و ... و آب کره از مولکول های کوچک آب و یون ها و سنگ کره از مواد جامد، ماسه، نمک ها و ... تشکیل شده است و زیست کره شامل جانداران روی کره ی زمین است که در واکنش های آن ها درشت مولکول ها نقش اساسی دارند.

بخش های کره ی زمین با یکدیگر بر هم کنش های فیزیکی و شیمیایی دارند و زمین از دیدگاه شیمیایی پویا است.

سالانه حجم زیادی از آب دریاها و اقیانوس ها بخار می شود و وارد هواکره می شوند و به صورت باران و برف در آب کره، سنگ کره و زیست کره می بارد که این بر هم کنش آب کره با سه بخش دیگر است.

جانوران آبزی سالانه میلیاردها تن گاز کربن دی اکسید را وارد هواکره می کنند و مقدار زیادی از گاز اکسیژن محلول در آب را مصرف می کنند و این بر هم کنش آب کره و زیست کره می باشد.

فعالیت های آتش فشان ها باعث می شوند گازهای گوناگون و مواد شیمیایی جامد به صورت گرد و غبار وارد هواکره می شود و این بر هم کنش سنگ کره با هواکره می باشد.

بدن جانوران و گیاهان بر اثر واکنش های شیمیایی تجزیه شده و به صورت مولکول های کوچک تری وارد آب کره و سنگ کره می شوند و هم چنین جانداران سالانه مقدار بسیار زیادی از ترکیب های کربن دار را وارد بخش های گوناگون کره ی زمین می کنند و این بر هم کنش زیست کره با آب کره، هواکره و سنگ کره می باشد.


سایر مباحث این فصل